przeliczanie powierzchni żagla
AL
2014-08-28 11:16:24 UTC
takie pytanie - stoję przed doborem powierzchni nowego żagla.

Na stronie Windsurfing.pl podany jest kalkulator "maksymalny,
dopuszczalny rozmiar żagla do danej deski"
http://www.windsurfing.pl/kalkulator-zagli/

No to wpisuję pojemność deski 164l i swoja wage 80kg - otrzymuje max
pow. żagla 12.1m2 (olbrzym).
Podaje wage syna 65kg i otrzymuje ...... max pow. żagl a= 14.9m2 (!!!)

No to wpisałem jeszcze z ciekawości goscia o wadze 120kg (powinien sie
teoretycznie utrzymac na tej desce) i max pow. żagla wyliczana jest na
8.1 m2.

Hmm - jak przez ostatni weekend plywalismy i dalem synowi deske ze swoim
zaglem o 1m2 wiekszym od jego - to mial problem z jego utrzymaniem (wiem
- jestesmy poczatkujacy, wiec moze to jeszcze kwestia umiejetnosci,
oparcia sie wiatrowi, etc). WIala 4-5.

Ale w kwestii oparcia sie to logiczniej bylo, ze ciezsza osoba stawi
wiekszy opor zaglowi o duzej powierzchni niz osoba lzejsza (np. poprzez
uwieszenie sie na trapezie).

Jak to w koncu jest - blad jest w kalkulatorze na w/w stronie, czy ja
blednie rozumuje?
z***@gmail.com
2014-09-05 12:46:10 UTC
Kup zagiel 7 do 7,5m2. Wystarczy aby odpalic nawet taka duza deske przy twojej wadze.
Najwazniejszy jest maszt 75-100% wegla , dobry zagiel i bom. Wazne aby maszt byl dobrany do wspolpracy z konkretnym zaglem, do zagli niektorych firm pasuja ttylko ich rekomendowane maszty (mino takiego samego IMCS inny jest ksztalt ugiecia, przy innym maszcie zagiel zle pracuje.
Ten zagiel bedzie twoim zaglem podstawowym, nawet przy mniejszej desce 110-125 l.
Kolejny zagiel kup tej samej firmy, podziel powierzchnie przez 1.2, albo 1,25
Zbrochaty
ps. Bom kup taki aby pasowal tez do mniejszego zagla
Adam
2014-09-13 17:30:30 UTC
Post by AL
[...]
Zobacz :

http://www.quaysideseverneshop.com/how-to-choose-your-windsurf-kit.php

Jeśli kalkulator daje błędne wyniki to spróbuj sprawdzić na stronie
producenta deski jakie zaleca żagle.

Maksymalny wielkość żagla zależy od tego w jakich warunkach chcesz
pływać ( zakładając że mówimy o amatorskim pływaniu na płaskiej wodzie
-freeride).

Ja do deski 150 ( bic techno) używałem 10 m2. To więcej niż zaleca
producent ale dało się pływać. Do tak dużych żagli lepsza byłaby szersza
deska ( jeśli chcecsz pływać przy słabym wietrze).

Obecnie mój największy zestaw to 7 m i 117 l.

Pozdrawiam

Adam

(moja waga to 74 kg)

http://pl.wikipedia.org/wiki/User:Adam_majewski/brudnopis?redirect=no
AL
2014-09-15 13:03:20 UTC
Post by Adam
Post by AL
[...]
ok, dzieki za linka.
W moim zapytaniu chodzilo mi jedynie o zasade.
Tzn dla swojej deski Mistral Explosion 155 mam podany zakres zalecanych
zagli przez producenta (6.6-9.5m2) i posiadam w sumie 3 zagle od 5 do
7.2 (na 5tce tez sie da ;).
Natomiast zdziwilo mnie przeliczenie kalkulatora z podanego linku, z
ktorego wynika, ze osoba ciezsza powinna miec mniejszy zagiel (w oparciu
o przelicznik max pow. zagla).
Adam
2014-09-17 07:47:19 UTC
Post by AL
Post by Adam
Post by AL
[...]
Analizując źródło ww strony znalazłem prosty kod :

rozmiar = (5.9 * pojemosc) / waga;
więc :

(5.9*164 )/80 = 12.095

(5.9*164)/65= 14,88